Kobaj.com: Svært at få venner når man “disrupter” markedet

I et marked hvor man fundamentalt ønsker at ændre industrien og ændre måden man har handlet og solgt vin på de sidste mange hundrede år – har man ikke mange venner, konkluderer stifter og indehaver af Kobaj.com, Alexander Kidd.

Det er ifølge Alexander Kidd ikke godt for mellemmanden, når virksomheder som KOBAJ.com forbinder slutbrugere direkte med vingårde fra hele verden. Han forklarer, at i dag skal en vinbonde enten vente på at blive fundet af en importør eller rejse ud og betale mange penge for at deltage på messer sammen med tusindvis af andre vinbønder og håber på at nogen finder dem.

Dernæst skal de findes gode nok af danske vinimportører og ofte acceptere at prisen de vil have for deres vin ikke altid er den som importøren vil give:

“Der er en god grund til at branchen er som den er i dag,” fortæller stifter og CEO Alexander Kidd.

“Vinbonden er alt for afhængig af importørerne og det skaber en ulighed i forholdet. Vin-importørens fokus er at forhandle så billig en pris på vinen så han/hun kan have den største avance i sit hjemmemarked,” siger Alexander Kidd videre.

“KOBAJ.com’s fokus er 100 procent på bonden og slutbrugeren.
En traditionelt salg af en flaske vin i en dansk butik vil oftets være forbundet med 40 procent avance til butikken. Hos KOBAJ.com mener vi at vinbonden skal have 10 procent mere, slutbrugeren en besparelse på 20 procent og KOBAJ.com selv tager et fee på 10 procent,” slutter Alexander Kidd.

Relateret Artikel