Nu skal Københavns turisme genoprettes

Det må komme som en god nyhed for alle i vinbranchen: Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen lancerer nu en fælles plan, som skal genoprette hovedstadens turisme: Comeback Copenhagen. Planen rummer 12 centrale initiativer, der skal gøre København klar til, når der igen kommer turister.

Planen, der har et samlet budget bag sig på cirka 70 millioner kroner, er en del af aftalen om genstart af dansk eksport. Senere på året følges der op med en genopretningsplan, der rækker frem til 2023.

Comeback Copenhagen skal helt overordnet bidrage til at hovedstaden fastholder sin internationale markedsposition i en fremtid med hård international konkurrence og ændrede rejsemønstre. Aktiviteterne i planen skal derfor ruste turismeerhvervet til den internationale konkurrence, når der igen kommer gang i turismen, ligesom planen skal styrke hovedstadens turisme med flere bæredygtige tiltag.

Centralt med markedsføring
En central indsats i planen er en ekstraordinær ny markedsføringsindsats, som skal bidrage til, at danske og internationale turister vælger hovedstaden som destination, når markederne igen åbner.

Planen præsenterer 12 forskellige initiativer. Ud over markedsføring af hovedstaden og velkendte forretningsområder som kongresser, events og krydstogt, fokuserer planen også på at tiltrække flyruter, på at få flere togrejsende, på at turismen skal være bæredygtig, på trygge oplevelser, på borgernes opbakning til turismen og ikke mindst omstilling til en ny virkelighed for turismeerhvervet.

”Hovedstaden har tabt 28 mia. kr. i turismeomsætning i 2020 og erhvervet i København er helt i knæ. Der er derfor behov for et helt særligt fokus på både at genoprette og omstille turismen her med ny handling og med stærkeste holdopstilling. To ud tre gæster i hovedstaden er normalt internationale fra nær og fjern. Og konkurrencen om netop de internationale gæster bliver benhård i takt med, at verden åbner igen. Derfor handler det nu at realisere planens initiativer i et bredt samarbejde med erhverv, kulturliv, kommuner og andre gode kræfter, ” siger adm. direktør Wonderful Copenhagen Mikkel Aarø-Hansen.

Kilde: Erhvervsministeriet

Relateret Artikel