Restauranter: Frustrationer efter første åbningsuge

Første uge af genåbningen er nu overstået, og tal fra Nets viser, at omsætningen i restaurations-erhvervet er løftet med 55 pct. fra ugen før, hvor branchen dog kun havde mulighed for at sælge take away. TV2 News satte fokus på ugen her til morgen, hvor HORESTAs politiske direktør, Kirsten Munch, var med.

”Det har været dejligt at få kunderne tilbage, ligesom ved første genåbning. Desværre så vi dengang, at det var en nyhedens interesse, og så fandt det et andet leje, som afspejler de restriktioner, som vi står overfor. Lige nu er det blandt andet krav om bordbooking og coronapas samt krav til hvor mange vi kan byde velkommen,” fortæller HORESTAs politiske direktør, og fortsætter:

”Nu håber vi jo på, at danskerne bliver ved med at komme. Der er flere, der er vaccinerede, og der er måske lidt mere tryghed ude i samfundet. Vi har vitterligt brug for, at det her boom trækker længere ud, og også at gæsterne bliver hængende lidt længere, når de er ude,” siger Kirsten Munch.

Hvad angår branchens oplevelse af den første åbningsuge, så lyder meldingen:

”Vi oplever mange frustrationer hos dem af vores medlemmer, der lever af impulsive gæster og walk-ins. De mangler de gæster på grund af restriktionerne. Desuden oplever vi, at danskerne bestiller bord flere steder, end de egentlig skal bruge, så vi har rigtig mange no-shows – altså folk der ikke dukker op,” fortæller Kirsten Munch.

Hun roste desuden erhvervets kreativitet under krisen i forbindelse med udviklingen af pakkeprodukter, de har omstillet til takeaway, lavet picnics og gæsterne har kunnet sidde og spise i drivhuse m.m.

David Andersen, køkkenchef og partner, Mad & Kaffe, fortalte i interviewet, at de nuværende restriktioner gør det svært at få økonomien til at hænge sammen i deres virksomhed med fire restauranter. For at får gæsterne til at bruge flere penge, har man i virksomheden forsøgt at lave nogle pakker for at øge omsætningen per gæst. På grund af restriktionerne har virksomheden været nødsaget til at have en ansat til at stå i døren til at tjekke både bordreservation og coronapas.

 

Kilde: Horesta

Relateret Artikel