Ung dansk vinplatform på nyt erobringstogt

Kobaj

PRESSEMEDDELELSE: Med en unik idé om at lade kunder gå sammen og købe direkte ind hos vinbønder i hele verden har den unge danske virksomhed Kobaj.com på rekordtid erobret store markedsandele. Nu skal konceptet også indtage Sverige, Østrig og ikke mindst Tyskland.

Man skal som bekendt sadle, mens hesten er frisk, og man må lade medarbejderne hos Kobaj, at de ikke læner sig tilbage i tilfredshed over åbenbart at have ramt direkte ned i en guldåre. På mindre end 22 måneder har en banebrydende idé om at lade danskere købe samlet ind hos vinbønder verden over genereret en tocifret millionomsætning, og producenterne strømmer til for at tilbyde deres vine og historier. Ved den direkte kontakt tjener vinbønderne nemlig mere pr. flaske end ved traditionelt butikssalg, og kunderne sparer penge på, at der ikke er fordyrende import- og salgsled.


Læs også: Investorer lægger millioner i KOBAJ.com


Kobaj forbinder med sin platform de to parter, og når der er bestilt nok vin hos en producent til at fylde typisk en palle med 25 kasser, tager platformen sig også af alt det praktiske i form af at afregne moms og afgifter til staten samt håndtere fragten direkte til den enkelte kunde. Ved i fællesskab at købe stort ind kan en kasse vin med seks flasker sendes til Danmark for blot ca. 12 kr. Succesen har fået flere investorer til at skyde store penge ind i Kobaj. I juli 2021 var blandt andet investeringsfonden HeartCore Capital med til at lægge 20,6 millioner kroner på bordet for at bidrage til virksomhedens fortsatte vækst.



Gérin fra Champagne var den første vingård, der tilbød sine flasker direkte til danske forbrugere via Kobaj.com. I dag tæller vinplatformen over 500 producenter fra hele verden.


Første resultat af denne kapitalindsprøjtning ses nu med lanceringen af Kobaj.com i Østrig, Sverige og Tyskland, men det har ikke været nogen dans på druer at nå så langt.

”Vi har ikke bare kunnet overføre vores danske model til de tre nye lande,” fortæller firmaets stifter og direktør, Alexander Kidd.

”Især Tyskland har været et benhårdt marked at lancere en ny platform i. Kulturen er helt anderledes, og man etablerer ikke bare sådan lige en ny virksomhed syd for grænsen. Jura og administration tager tid, og meget kommunikation foregår med post og manuelle arbejdsgange,” oplyser den 33-årige iværksætter, som i dag har etableret kontor i Hamborg med foreløbig fem tyskere som en del af teamet.

”Det danske online-marked er præget af nogle få store og tusindvis af mindre garage-importører. I Tyskland findes kun et par hundrede online-vinhandlere, men 90 pct. af dem er faktisk ejet af de samme store aktører, nemlig Hawesko, ViaCampo og Wine in Black. Med Kobaj.com giver vi nu de tyske vinentusiaster chancen for at smage vine, som ikke findes på det hjemlige marked. Vi ved fra vores nuværende brugere af platformen, at de ikke kun går efter pris, men også oplevelsen og den gode følelse ved at få deres vin leveret direkte fra kælderen til egen hoveddør. Med vores brede vifte af vinbønder vil vi være konkurrencedygtige fra start, og jo mere samhandel vi kan generere via platformen i de nu fire lande, jo bedre vil priserne blive i fremtiden,” understreger Alexander Kidd.


KobajDen unge danske vinportal Kobaj.com har på under to år erobret store markedsandele i Danmark. Nu skal succesen føres videre i Tyskland, Sverige og Østrig. Foto: Lars Svankjær


Stifteren er selv flyttet med sin kone og to mindre børn til Hamburg for at sætte den tyske indsats i gang, og på sidelinjen får det tyske Kobaj-team kompetent rådgivning af den tidligere vinhandler Gerd Rindchen. Indtil for tre år siden var den 62-årige tysker indehaver af landets største uafhængige vinkæde med 15 butikker og en årsomsætning på 150 mio. kr. Gert Rindchen havde egentlig regnet med at skulle nyde sit otium efter fire årtier i vinbranchen, men nu ser han så store muligheder i Kobajs forretningsmodel, at han er blevet lokket tilbage i en rolle som konsulent for det unge danske firma.

Introduktionen af Kobaj.com i Tyskland finder sted samtidig med en lancering i Østrig, idet indholdet fra den tyske hjemmeside kan overføres direkte til de tysktalende naboer mod øst. Til gengæld betyder introduktionen af Kobaj.com i Sverige, at alt indhold sammen med en række lokale handelsbetingelser er oversat til svensk.

”Sverige har været lidt mere plug-and-play og et marked, som næsten er kommet af sig selv. Da vi markedsførte Kobaj i Danmark i december 2019, blev masser af svenskere opmærksomme på, at de kunne bestille vin direkte hjem til deres hoveddør via Kobaj. I dag har tusindvis af svenskere allerede handlet ind hos vores mere end 500 vingårde verden over, og med den dugfriske hjemmeside vil vi for alvor nå ud til mange kunder i Sverige,” slår Alexander Kidd fast.


Facts om Kobaj.com

  • Stiftet 28. november 2019 af Alexander Kidd, i dag CEO for firmaet.
  • Blev i maj 2021 nr. 2 blandt 4.700 nye webvirksomheder i Dansk Erhvervs kåring af ’Bedste Nye E-handel’.
  • Er aktuelt nomineret til Danmarks og verdens mest anerkendte vækstskaberkonkurrence Entrepreneur Of The Year 2021 (håndteres af Ernst & Young).
  • Har i øjeblikket en anslået markedsværdi på 100 millioner kroner.
  • Formidler salg direkte fra vinbønder til private kunder, som køber ind i fællesskab.
  • Har aftaler med flere end 500 vinproducenter fra 16 lande.
    Vinbønder betaler for at få adgang til platformen og kan selv sætte deres pris, som ofte er 20-40 procent billigere end hos en traditionel vinhandler.
  • Alle omkostninger, fragt, levering, afgifter samt en provision på 10 procent til Kobaj er inkluderet i vinenes priser.
  • Kobaj har ingen fysisk kontakt med vinen på vejen fra vinbonde til køber og har derfor heller ingen udgifter til et lager.
  • Kunderne anbefaler ofte vinbønder, som Kobaj herefter kontakter med henblik på at få dem med på platformen. Over 60 pct. af de kontaktede producenter ender med at takke ja.
  • Kobaj har på 22 måneder år formidlet salg af vin for omkring 30 millioner kroner.
  • Der har pr. 1. oktober 2021 været mere end 28.000 køb på platformen.
  • Har kontorer i Ballerup og Hamborg med henholdsvis 16 og 5 ansatte.
  • Store investorer har købt sig ind i Kobaj med henblik på en global ekspansion, herunder: Innovationsfonden, Venturefonden Heartcore Capital, Vækstfonden, Peter Beske Nielsen (Kirk Capital), Mikkel Bülow-Lehnsby (ejendomsinvestor og bestyrelsesformand i NREP), Preben Damgaard (IT-investor og stifter af bl.a. Navision), Louise Ertmann (bl.a. Letz Sushi), Morten Strunge (iværksætter og stifter af Mofibo, Podimo, Winefamily etc.).

Disclaimer: Ovenstående er en pressemeddelelse fra Kobaj. Dailywine har ikke haft redaktionel indflydelse på indholdet i teksten. Med venlig hilsen Edmund Jacobsen, redaktør.


 

Relateret Artikel